Temakveld hos DNV GL

Dato: 17-03-2020-17-03-2020 | Påmeldingsfrist: 12-03-2020

NB ! TEMAKVELDEN UTSETTES INNTIL VIDERE !
• En fremtid med 3D Printing (Additive Manufacturing)

Norsk Forening for Stålkonstruksjoner i samarbeid med DNV GL inviterer alle medlemmer og andre interesserte til temakveld på Høvik. Oppmøte i Veritas 2, resepsjon Syd.

Denne temakvelden tar for seg hvordan bransjen nyttiggjøre 3D Printing (Additive Manufacturing). Fokus blir på både fordeler og utfordringer, samt det som gjøres innen teknologiutvikling for å sikre robuste og kvalitetssikre løsninger i tråd med morgendagens behov.

Omtale

Ett forholdsvis nytt begrep er Industri 4.0. Dette beskriver den fjerde industrielle revolusjonen, en utvikling der internett smelter sammen med produksjon og produkter. Mange snakker om «the internet of things» hvor sensorer brukes for å styre produksjon og vedlikehold, eller noe så enkelt som bruk av mobilen til å kommuniserer med kjøleskapet eller sentralvarmen.

Fremtiden har store forventninger til at Industri 4.0 vil være med å forbedre hverdagen til industrien med bedre sikkerhet, høyre oppetid, øke lønnsomhet og mindre CO2 utslipp.

3D printing vil på mange områder bli en viktig muliggjører for Industri 4.0, og forventes å få en betydelig vekst i bransjen vår.

I denne temakvelden ønsker vi å presentere litt av det vi gjør innen dette området og hvordan vi tror bransjen vil bruke denne teknologien fremover.

16.30-17.15 Noe å spise

Additive Manufacturing
En kort innføring til tema med som inkluderer tilgjengelige prosesser, forklare deres underliggende fysiske prinsipper, presentere praktiske eksempler fra felles industriprosjekter, standarder og kvalifisering av AM-deler, samt diskutere aktuell forskning.
ved Harsharn Tathgar

17.45-18.30

Prosjektpresentasjoner
AM og DNV GL
Oversikt over prosjekter DNV GL har globalt
ved Harsharn Tathgar

Lansering av 2 nye JIPer
DNV GL har lansert 2 nye JIPer i uke 5-2020 som vil bli presentert
1. ProGRAM JIP fase II
2. Digital warehouse
Ved Harsharn Tathgar og Ole-Bjørn E. Moe

18.30 slutt

Praktiske opplysninger

Sted: DNV GL, Høvik (se kart)

Tid: Tirsdag 17. mars 2020, kl. 16.30 – 18.30.

Deltakeravgift:
Kr. 0 for medlemmer av NFS og Norsk Stålforbund