Dimensjonering av stål mhp jordskjelv

Dato: 28-11-2018-29-11-2018 | Påmeldingsfrist: 23-11-2018

Prosjektering av stålkonstruksjoner for seismisk påvirkning
(Workshop om duktil dimensjonering av stålbygg)

Omtale

Konstruksjoner på land (og offshore) i Norge skal beregnes og dimensjoneres for jordskjelv.
Dette kurset vil i tillegg til å gi de grunnleggende regler for jordskjelvdimensjonering også gi en mer detaljert innføring i de nye prosjekteringsreglene for laster fra seismiske påvirkninger i henhold til Eurokode 8: NS-EN 1998 Prosjektering av konstruksjoner for seismisk påvirkning.
Prosjektering mhp jordskjelv kan optimaliseres gjennom valg av riktig design konsept og ved å dimensjonere med duktile knutepunkter. Dette er et viktig konkurranseaspekt, og noe som vil gi en rimeligere og redundans konstruksjon som takler seismiske belastninger.

Kurset arrangeres i form av 2 dager workshop som gir både teoretiske grunnlag og praktisk gjennomføring for prosjektering av stålkonstruksjoner for seismisk påvirkning i henhold til Eurokode 8. Hensikten er å avmystifisere bruk av duktil design (DCM) i prosjekteringen som gir en mer gunstig og økonomisk effektiv konstruksjon når seismiske laster er dimensjonerende.

Kurset er planlagt i to dager. I dag 1 gjennomgås det teoretiske grunnlaget til seismisk prosjektering og duktil design, og avsluttes med prosjekteringsprinssipper for fundamenter og dets effekt på duktil design av overkonstruksjonen. I løpet av dag 2 er de praktiske eksemplene forberedt slik som deltakerne blir involvert og beregner og prosjekterer selv trinn for trinn og får veiledning og nødvendig verktøy av foredragsholder. Dette gjør at faglig utbytte av kurset på den høyeste.

Alle deltakerne må ha med seg PC for prosjekteringsoppgaver.

Forelesere
Farzin Shahrokhi (Dr.ing. jordskjelvteknikk, WSP Engineering og styreleder for NJF), og Emrah Erduran (Dr.Ing. jordskjelvteknikk, associated professor HiOA)

Målgruppe
Kurset henvender seg primært til prosjekterende ingeniører og byggherrer og entreprenører / stålleverandører.
-----------------------------------------

Dag 1 – Regler for seismisk prosjektering

08:30 Registrering

09:00 Generelle dimensjonerings kriterier & Eurokode 8
v/ Emrah Erduran

9:30 Prosjekteringsprinsipper for seismisk motstandsdyktige konstruksjoner (conceptual design)

10:30 Kaffepause

10:45 Beregning av seismiske påvirkninger ihht Eurokode 8 – Tverrkraft metode og modal responsspektrum analyse

12:00 Lunsj

13:00 Dimensjoneringskriteria for stål konstruksjoner etter Eurokode 8 (DCL og DCM)

14:15 Kaffepause

14:30 Dimensjoneringskriteria for stål konstruksjoner etter Eurokode 8 (DCL og DCM) – del 2

15:30 Kaffepause

15:45 Dimensjoneringskriteria og regler for fundamenter (stålpeler) & effekten av SSI i duktil dimensjonering av konstruksjoner

16:45 Diskusjon

17:00 Slutt

Dag 2 – Praktisk seismisk duktil dimensjonering av stålkonstruksjoner i Norge

08.30 Praktisk seismisk dimensjonering av en stålkonstruksjon i DCM med momentstive rammer (MRF) – (praktisk eksempel som deltakerne utfører beregninger selv trinn for trinn) – del 1

10:00 Kaffepause

10.15 Praktisk seismisk dimensjonering av en stålkonstruksjon i DCM med momentstive rammer (MRF) – (praktisk eksempel som deltakerne utfører beregninger selv trinn for trinn) – del 2

12:00 Lunsj

13:00 Praktisk seismisk dimensjonering av en stålkonstruksjon i DCM med sentrisk og eksentrisk vindkryss – (praktisk eksempel som deltakerne utfører beregninger selv trinn for trinn) – del 1

14:30 Kaffepause

14:45 Praktisk seismisk dimensjonering av en stålkonstruksjon i DCM med sentrisk og eksentrisk vindkryss – (praktisk eksempel som deltakerne utfører beregninger selv trinn for trinn) – del 2

16:00 Diskusjon og avslutning

16:15 Slutt

Praktiske opplysninger

Tid:
Onsdag 28. november og torsdag 29. november 2018

Sted:
Felix Konferansesenter, Aker Brygge, Oslo

Deltageravgift: (inkl. lunsj og 2 kaffepauser)
kr. 8.900 for medlemmer i NFS og Norsk Stålforbund
kr. 9.900 for ikke-medlemmer

Kvantumsrabatt (betinger samlet påmelding): minimum 3 påmeldte: 10% rabatt

Hotell:
Den enkelte må selv bestille hotellrom

Dokumenter:
Kurskompendium: Kurset inkluderer e-kurskompendium.
Standarder: Disse bestilles fra Standard Norge her: www.standard.no

NB: Alle deltakerne må ha med seg PC for prosjekteringsoppgaver.

Administrasjon:
Norsk Stålforbund, E-post: post@stalforbund.com

Påmeldingsfrist: fredag 23. november, kl. 16.00

Påmeldingsskjema

Fakturaadresse

Jag melder på følgende personer (for- og etternavn): **

SPAM-beskyttelse!
Fyll i svaret på følgende, i ruten ovenfor, for å fullføre din påmelding, hva blir 4-1?

Vilkår

Dersom avbestilling skjer etter påmeldingsfristens utløp, må full avgift betales. Kun skriftlig avbestilling, som er bekreftet mottatt av Norsk Stålforbund godtas. Ved avbestilling pga. sykdom, ber vi om at legeattest fremlegges. Hvis ikke, må full avgift betales. Arrangør er ikke ansvarlig for utgifter som deltakere har ved avlysning av kurset. Deltakere oppfordres til å bestille refunderbare flybilletter, hotellopphold etc.

Ved å klikke på Send påmelding godtar du hvordan Norsk Stålforbund håndterer dine personlige opplysninger.

* Obligatoriske felt.
** Minst en deltaker må angis! Glem ikke deg selv dersom du skal delta.